EN FA

در حال بارگذاری

بهبود خواص و اثر طولانی مدت داروها با جایگزینی دوتریوم

1400/11/03

در صنعت داروسازی، گهگاه چیزهایی که قدیمی هستند دوباره جدید می شوند. یکی از موارد اخیر در دنیای داروسازی، جایگزینی دوتریوم است، یک استراتژی طراحی دارو که در طول سال‌ها از مد افتاده و از بین رفته است. اکنون، شرکت‌های بزرگ و کوچک روی پتانسیل آن برای بهبود داروهای موجود، به‌ویژه پس از تأیید دوترابنازین توسط FDA ایالات متحده در سال 2014، سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

 

مزایای جایگزینی هیدروژن با دوتریوم در داروسازی

 

الف) تولید کلاس شیمیایی جدید،  ب) ثبات متابولیک وکاهش سمیت داروها   ج) استفاده به عنوان استانداردهای داخلی در توسعه روش های تحلیلی و مکانیکی 

 

 

دوتریوم از این جهت مورد توجه تحقیقات دارویی بوده است  که می تواند تضمین کند که داروها 5، 10 یا حتی 50 برابر کندتر تجزیه می شوند. پروفسور دکتر آندریاس گانسوئر از موسسه کیکوله برای شیمی آلی و بیوشیمی در دانشگاه بن (آلمان) توضیح می دهد: "ما این را اثر ایزوتوپ جنبشی می نامیم." دلیل این امر  که بسیاری از واکنش ها، از جمله تجزیه مواد فعال، خود به خود رخ نمی دهد.انرژی فعال سازی اولیه  مورد نیاز برای شروع واکنش است.

 

این بدان معناست که وارد کردن دوتریوم به جای هیدروژن در داروها باعث می شود که اثر طولانی تری داشته باشند. بنابراین می توان آنها را در دوزهای کمتر یا دفعات کمتر مصرف کرد. 


این صفحه را به اشتراک بگذارید: